Jun 29, 2011

sihatkah diet dengan ROTI or sebaliknya ?

hey. assalamualaikum..
ok, hari neh kita citer pasal kesihatan lak.
hrm , tetibe je kan si aiennadea neh kan ?
ok lah.
korang suka DIET ? mesty diet kadang tuh time rehat kat sekolah ke, pejabat ke mesti makan roti kan?
or kadang tuh nak berjimat duit lah katakan. haha. mcm cter aq je kann.
aq pun tgah berjimat cermat nehh.
haha. ok lah. nk cter pasal diet dengan roti neh.
ok ke tak roti neh sbnarnyaa? banyak jenis roti ada kat malaysia neh.
macam nehh
best kann ? macam2 ada kann
so , mcm neh la nk ckp
saya sebagai pegawai kesihatan. cey....
pengambilan roti sewaktu berdiet neh sangat sangatlah popular di kalangan WANITA.
LELAKI takkanlah nk diet.
bgaimanapun,caranya untuk korang benar yakin yang pengambilan roti sebagai ganti nasi itu sangat menyihatkan ?
korang tahu? kandungan kalori ng nilai nutrisi itu berbeza dan pentingnya bagi kita semua utk peka dengan kandungan bahannya taw! jangan duk pakai makan ja.
SO
croissant ( nilai utk setiap 1 dgn anggaran berat 160 gram )
kalori: 523kcal
protein: 20.3gram
jum. lemak keseluruhan: 38.2gram
karbohidrat: 24.7gram






roti bijirin penuh (setiap sekeping atau sebiji dengan anggaran 100gram )
kalori: 250 kcal
protein: 10gram
jum lemak keseluruhan: 3.8gram
karbohidrat: 46.4gram


OUH NYUMMY!

 roti putih macam roti gardenia tuhh ( 1keping )
 kalori: 259kcal
 protein: 10gram
 jum. lemak keseluruhan: 3.8gram
 karbohidrat: 46.4gram


raisin scones ( nilai utk setiap 1 )
kalori: 150kcal
protein: 12gram
jum. lemak keseluruhan: 6gram
karbohidrat: 14gram




HEHE
sekian thankyou (:

2 comments:

Copyright © AIENNADEA STORYLIFE Designed by azhafizah.com