Nov 29, 2014

HOMESTAY SUNGAI PETANI

ASSALAMUALAIKUM SEMUA.
hi awak semua.
apa khabaq ?
sihat dak?
sekejapnya masa dah bulan December.
THROWBACKK

macam baru jer konvo. eh! dah setahun dah berlalu kan?
selamat bercuti sekolah yer adik-adik.
sekejapnya rasa umur dah meningkat.
>.<
actually, hakak aien nak promote homestay.
sebenarnya dah 3 bulan dah lancarkan homestay neh.
so, siapa yang tercari-cari homestay di Sg Petani neh buleh pm ceq na.
kalau ada sepupu sepapat yang nak kahwin, or adik beradik yang nak konvokesyen di Sg Petani Kedah neh buleh la stay homestay abah hakak aien neh yer.
eh, hakak ler pulak. hihi.
homestay ini adalah untuk orang ISLAM SAHAJA.
okey, sebelum tu.
kena daftar dulu.
just wassapp/pm di fb/call/ message.
bagi tarikh yang tetap. so, kami nak tengok tarikh tu takut ada orang dah stay kan.
so better bagitaw awal okey.
then photostat IC anda.
harap maklum.

WELCOME.
HOMESTAY D'CENGAL EMAS.
NO 80, JLN CENGAL EMAS 4,
TAMAN CENGAL EMAS,
08000 SUNGAI PETANI KEDAH


RUANG TAMU


BILIK 1
FAMILY.
bilik besar termasuk tandas.
aircond/air panas



BILIK 2
KATIL KINGKONG.
hehe
bilik numbo dua neh kipas yang laju +++

BILIK 3
SINGLE BED & EXTRA
bersebelahan dengan tandas.


DAPUR
peti ais/rice cooker/air masak
Homestay D'Cengal Emas neh terdapat 3bilik & 2tandas.
terdapat 3-5 tuala sahaja.

ARAHAN !!
sila perhatikan arahan yang terdapat di dalam homestay.
seperti:
tutup suis lampu.
suis yang terdapat dalam homestay.
pastikan barang-barang homestay tak hilang.
pastikan iron duduk di tempat asal.
buang sampah di dalam tong sampah.
pinggan dibasuh & diletakkan di tempat asal.
kerjasama anda amat dihargai.

SILA HUBUNGI KAMI

ketua homestay: En Abdul Malik
FB: Abd Malik
wassap: 012-4630106

penolong kanan: Zarina Che Man
FB: Zarina Che Man
wassapp: 0134286569

penolong kiri: Nurul Ain Nadiah
FB: aiennadea
wassapp: 0125584669

ada CCTV di hadapan rumah kami.
untuk keselamatan semua.
homestay kami rumah teres bersebelahan TNB.
RM150/day.
harga boleh dirunding.
TERIMA KASIH.

PERLUKAH PELAJARI RAWATAN KECEMASAN ?

ASSALAMUALAIKUM SEMUA :)

okey, setelah sekian lama tak menaip belog ini.
dah berhabuk dah neh.
nak vacum balik belog neh. haishh. sian dia.
hehe. maaf na.
okey harineh ceq aien nak share pasal medical sikit.
"sharing is caring"
untuk semua manusia di kalangan kita jugak.
keselamatan untuk diri kita okey & orang lain.
pertolongan kecemasan ini boleh diibaratkan seperti nyawa kedua bagi mereka yang benar-benar memerlukan. 'MEREKA' itu mungkin keluarga,rakan atau insan yang terdekat dengan kita.
jum kita belajar pasal rawatan kecemasan neh. 
uols jugak buleh jadi nurse/doktor sampingan. hihi.




1) luka yang kecil ada benda asing

luka macam neh mesti uols rasa gerun kan nak kuarkan ?
camna pun benda asing neh sukar untuk dikeluarkan dan banyak jenis benda asing untuk dikeluarkan.
so, pastikan uols TIDAK cuba untuk keluarkannya kerana boleh menyebabkan kerosakkan pada tisu & boleh juga menyebabkan pendarahan yang teruk. rawatan bagi luka ini uols hanya perlu mengawal pendarahan. "dengan camna neh cek misi aien ?" okey dengan hanya meletakkan kain yang bersih pada luka & tekan menggunakan jari/tangan uols okey ? so, bila pendarahan dah berhenti uols balut dengan kain bersih & bawak mangsa ke hospital yang berdekatan dengan segera.
yang paling penting uols kena pastikan tangan uols bersih semasa nak merawat neh untuk mengelakkan daripada jangkitan lain. eh, sebelum nak balut tu, pastikan luka itu kering,elakkan daripada air yang banyak/elakkan daripada lembab di luka tersebut.lepastu baru lah balut :)




2) rawatan kecemasan untuk kes terseliuh/patah

kes-kes yang cenggini mesti banyak di sekolah. terutama semasa sukan kan ?
okey uols kena kurangkan pergerakan mangsa dan anggota yang cedera. JANGAN sesekali cuba untuk meluruskan bahagian yang cedera tu.sekiranya kulit di bahagian yang patah terluka, jangan sentuh sekalipun & segera tutup dengan kain yang bersih.selain itu, periksa denyutan secara kerap untuk memastikan jari-jari tangan tidak kebas akibat pembalutan yang terlalu kuat/ketat. segera ke hospital untuk mendapat rawatan.




TIP KESAN KECEDERAAN PATAH.

camna eh nak taw anggota seseorang/kita patah ?
okey kebiasaannya akan berasa sakit pada bahagian tulang sendi & otot.
bahagian yang terlibah (tulang,sendi,otot) akan membengkak / kebiruan .
sukar nak meggerakkan anggota yang terlibat. sukar untuk bernafas jika mengalami patah tulang rusuk. 

majalah dara.com: edisi NOV2014
Dr. Nik Wan Rosmini Wan Abdul Kadir
Pegawai Perubatan Hosp. Pakar SALAM, Shah Alam.
Copyright © AIENNADEA STORYLIFE Designed by azhafizah.com